Direktlänk till inlägg 21 december 2012

Mot ljusare tider igen!!!

Av Ms. W - 21 december 2012 09:42

Ja, idag är det än en gång Vintersolståndet vilket alltså innebär att det nu är årets kortaste dag.  Det blir nu inte mörkare än så här och snart kommer ljuset återsigen att besegra mörkret!



Jordens belysning av solstrålar i samband med vintersolståndet

Vintersolståndet kallas den tidpunkt då solen antar sin minsta deklination, det vill säga står som lägst på himlen på norra halvklotet. Då är dagen där som kortast under året. Vintersolståndet brukar inträffa runt den 21 december. Vintersolståndet förskjuts knappt 6 timmar framåt varje normalår och drygt 18 timmar bakåt varje skottår som infaller vart fjärde år. Vid vintersolståndet lutar jordaxelns norra del maximalt bort från solen. Läs mer


Just nu snöar det lätt och temperaturen ligger runt -6 grader.


Tycker knappast att det ser ut som att jorden kommer att gå under idag...  Enligt Maya-kalendern skulle den ju tydligen göra det. Jag ser det mer som att vi går in i ett nytt tidevarv, en slags "upplysningens tid".  Vi har ju den gregorianska kalendern  Jag har hela den i en avancerad miniräknare och kalendern slutar någon gång på 4000-talet.


Pappa har ju då och sagt till mig att jorden skulle gå under 1938. Då är vi MÅNGA som inte skulle ha funnits idag!!!  När jag berättade igår (tror jag) om en kvinna som skrivit i sin blogg, "Nu förändras jorden", sa pappa "Nu igen"!!!  Han tycker väl också att kvinnan "verkar konstig".

 
 
Sussi

Sussi

22 december 2012 13:05

Här småsnöar det också. Härligt med en vit jul :)

Skönt att det bara blir ljusare och ljusare från och med nu.

God Jul

http://allt-om-inget.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ms. W - Fredag 22 mars 19:01

...har jag nu börjat lyssna på./Välj inläsare! Jakten på Amos Decker, som är den första delen i Baldaccis serie om Amos Decker, finns även inläst av Dan Kandell.AMOS DECKER är en före detta NHL-spelare som sadlat om till polis. Fotbollskarriären avsl...

Av Ms. W - Onsdag 6 mars 22:45

... har jag nu börjat läsa./ Äntligen! Kritikerrosade och Augustprisnominerade Karin Smirnoff tar över stafettpinnen i Millennium-serien. Bortom medias spotlight försiggår en rovdrift i Norrland, dagens vilda västern där rika storföretag inte sky...

Av Ms. W - Lördag 24 feb 21:31

...har jag nu börjat lyssna på./ Kommer agent Travis Devine bli fri från skuld?Travis Devine har blivit tvångsvärvad till en specialenhet inom Homeland Security. Gemensamt för säkerhetsagenterna inom den hemliga enheten är att de alla gjort sig sky...

Av Ms. W - Lördag 3 feb 23:12

... har jag nu börjat läsa./1945. Två unga män tar sig ner i en övergiven gruva, men bara en av dem kommer att återse dagens ljus. Mannen som snart ska dö bär på en förödande hemlighet.   I nutid hittas ett dött spädbarn i en mosse i Hällefors no...

Av Ms. W - Söndag 28 jan 22:28

...har jag nu börjat lyssna på.( Storytel)   NY SERIE AV THRILLERMÄSTAREN DAVID BALDACCI!       Travis Devine, före detta ranger i amerikanska armén, numera finansanalytiker på Manhattan, kontaktas av en specialenhet inom Homeland Securi...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Kategorier

Vädret i Stockholm

Väder Stockholm

Senaste inläggen

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Regler för bloggen

1. Gör inte reklam för din egen blogg/tävlingar (om Du inte finns i min "länklista!

 

2. Skriv inga negativa/elaka kommentarer.

 

3. Var inte anonym (använd en fungerande adress/länk).

Skriv gärna något trevligt här

Bloggar


Skapa flashcards