Alla inlägg under december 2019

Av Ms. W - 31 december 2019 22:38

...och hoppas på En God Början på det nya decenniet. Låt oss alla hjälpas åt att göra allt så bra som möjligt.

 

Låt oss inte skrämmas av onda krafter. Släpp fram det positiva.

Av Ms. W - 31 december 2019 15:01

...har jag nu börjat lyssna på.



En nervkittlande spänningsroman, i rasande tempo, fylld med oväntade vändningar.



"Ensamvarg" är tredje, fristående delen i Veronica Sjöstrands serie om den egensinniga gärningsmannaprofileraren Althea Molin. Gillar du starka kvinnliga karaktärer och internationell spänning på hög nivå så är det här något för dig! I höst släpps ytterligare tre delar i serien: "Änglalik", "Kretsen" och ”Arvsynd”. "Kretsen" nominerades till bästa svenska kriminalroman 2009.



Mitt under gudstjänsten detonerar en bomb inne i Tyska kyrkan i Gamla Stan. Tre personer sprängs i bitar och avlider omedelbart, en av dem är prästen. Bara några dagar senare smäller det på nytt, denna gång i Adolf Fredriks kyrka. Återigen får Althea Molin ställa sina profileringskunskaper till förfogande och snart befinner hon sig mitt i en strid mellan polisen och Säpo, samtidigt som fler bomber briserar och paniken sprider sig bland stadens invånare.

 

(Läser klart omkring kl. 16:30 den 1 januari 2020)

Av Ms. W - 29 december 2019 20:53

...har jag nu börjat lyssna på./


En intensiv thriller om makt och girighet, bland hackers, höga bankchefer och motsträviga poliser.

"Kretsen" är andra, fristående delen i Veronica Sjöstrands (tidigare von Schenck) serie om den egensinniga gärningsmannaprofileraren Althea Molin. Boken nominerades till bästa svenska kriminalroman 2009 och kommer här i ny, remastrad version. Dessutom släpps under hösten ytterligare tre delar i serien: "Änglalik", ”Ensamvarg” och ”Arvssynd”.

 

 

På Lindsteinska banken i Stockholm hittas en it-tekniker brutalt mördad med tarotkortet Djävulen instucket i munnen. Kort därefter upptäcks att miljontals kronor har stulits från banken. När ytterligare ett mord sker på samma sätt anar polisen att en seriemördare är i farten och vänder sig i desperation till profileraren Althea Molin. Sedan jakten på änglamördaren har hon legat lågt, men nu tvingas hon än en gång in i en livsfarlig katt-och-råtta-lek.

 

 

(Lyssnat klart omkring kl. 14:45 den 31 december)

Av Ms. W - 28 december 2019 16:15

...har jag nu börjat lyssna på./


En rafflande historia, i högt tempo, om den ondska som finns dold under ytan på till synes helt vanliga människor.

 

 

"Änglalik" är den inledande delen i Veronica Sjöstrands (tidigare von Schenck) serie om den egensinniga gärningsmannaprofileraren Althea Molin, nu i nyinspelning med Katarina Ewerlöf. I höst släpps ytterligare tre delar i serien: "Kretsen", ”Ensamvarg” och ”Arvsynd”. "Kretsen" nominerades till bästa svenska kriminalroman 2009.

 

 

En seriemördare härjar i Stockholms innekvarter runt Stureplan och staden lever i skräck. Gärningsmannaprofileraren Althea Molin tillfrågas om att delta i utredningen men tvekar inför uppgiften. Hon har nyligen kommit hem från New York och försöker återhämta sig efter ett brutalt överfall. Till slut tackar hon ja och dras då in i en intensiv jakt på gärningsmannen, samtidigt som polisen ifrågasätter hennes okonventionella metoder. Snart visar det sig att förövaren finns närmare än Althea någonsin kunnat ana.

 


(Lyssnat klart omkring kl. 20:50 den 29 december)

Av Ms. W - 26 december 2019 22:24

...har jag nu börjat lyssna på./


Medeltidsveckan pågår i Visby. I Sankt Clemens ruin har ett hemligt teatersällskap intagit scenen nattetid. En dubbelgrav från 1100-talet där en ung kvinna och en äldre man vilar står i centrum. Paret har brutalt blivit mördade, nedhuggna i sömnen. Historien upprepar sig i teatern. För att bli invigd måste Malva, sexton år, tillbringa natten i graven och sedan ta sig ut av egen kraft. 



Maria Wern går på personalfest och blir blixtförälskad i en brandman. Han spelar med i ruinen och kallar sig Gregorius, en gråbroder som lovat att leva i kyskhet och fattigdom. Vet han något om vad som hänt Malva? Ingen har sett flickan på en vecka och hennes pappa har anmält henne försvunnen. Samtidigt hittas en kvinna död på en stenig strand. Det kan vara en olycka, men flera personer tjänar på hennes död...

 

 

När skönheten kom till Bro är den trettonde boken i Anna Janssons populära serie om Maria Wern, som får sätta mycket på spel för att lösa Malvas gåta.

 

 

(Lyssnat klart omkring kl. 15:45 den 28 december)

Av Ms. W - 25 december 2019 10:38

...har jag nu börjat lyssna på./  (Den tolfte boken om Maria Wern)


I Anna Janssons nya Maria Wern-deckare brottas Gotlandspolisen med en mördare som visar sig följa alkemins principer. Jakten på den fanatiske gärningsmannen rör sig från ett gammalt konstnärskollektiv på Gotland till Kosta Boda Art Hotel.

Den nu åldrade glaskonstnären Justus Hartman var en av de sista alkemisterna. Det som drev honom var inte tanken på guld och rikedom, utan mystiken. Hårt förbundna, som i en sekt, höll han sina lärlingar.


Nu vill någon ta del av den innersta hemligheten innan Justus går i graven och en tidig morgon blir han bortförd från Visby lasarett i en stulen färdtjänstbuss.


Hans borson, kommissarie Tomas Hartman, söker sin farbror i Mästerby. Allt är sig likt i glashyttan fast fyrtio år förflutit. Minnet av Angelika, en förlorad kärlek, får honom att förlora fästet i sitt äktenskap. Det finns saker han aldrig har kunnat berätta för sin fru. En skuld som tyngt honom i alla år.

Spåren leder till fastlandet. En man hittas död i en glaskista på Kosta Boda Art Hotel. Maria Wern inser snart att det finns en koppling mellan mordet och Justus försvinnande. Men hennes nye chef, Patrik Hedlund, leder utredningen med järnhand och låter henne inte följa sin intuition. Något som visar sig vara ett katastrofalt misstag i jakten på en mördare som fanatiskt följer alkemins principer,

 

(Lyssnat klart omkring kl. 21:45 den 26 december)

Av Ms. W - 22 december 2019 14:57

...har jag nu börjat lyssna på./


"Med några enkla tryck på tangentbordet kunde han via satellit se de små människornas vardagliga liv. Dessa vidskepliga och svagbegåvade trodde ännu på slumpen. Det gav honom en känsla av makt då han hela tiden kunde iaktta dem. När väderförhållandena var gynnsamma kunde han till och med observera deras aningslösa ansikten. Kanske var det just det som gav honom den största tillfredsställelsen."

Den gotländska myten om vita havsfrun har funnits sedan Tjelvar tände elden och ön steg ur havet. Det berättas om en ung kvinna som drunknade på bröllopsnatten och som sedan dess i sin osalighet försökt locka ned män i underströmmarna utanför västkusten. Myten väcks till liv en tidig morgon, strax före midsommar, när en sjuksköterska hittas mördad i lusthuset på Tempelkullen i Botaniska trädgården. Hon är klädd till brud. Kriminalinspektör Maria Wern utreder fallet. Det blir en ojämn kamp där mördaren kan observera varje steg polisen tar. Med en intelligens och ett tekniskt kunnande som överträffar allt de trodde var möjligt planläggs en djävulsk strategi. Ondskan finns närmare än de tror.

Elva böcker om Maria Wern har det blivit sedan Anna Jansson romandebuterade med Stum sitter guden år 2000. Av dem har Främmande fågel också gjort succé som tv-serie med Eva Röse i huvudrollen. Hösten 2010 kommer ytterligare två filmatiseringar av Anna Janssons böcker - Stum sitter guden och Alla de stillsamma döda - att sändas i TV4./


(Lyssnat klart omkring kl. 10:35 den 25 december)

Av Ms. W - 21 december 2019 13:49

Vi stannar emellertid kvar veckan ut, men stämningen är minst sagt tryckt. Det känns som att ingen har något mer att säga varandra längre. 

Hemma i Stockholm...

Det har blivit måndagen den 5 september och året är 1988. Det är lite drygt 1 månad kvar tills jag fyller 18 och alltså blir myndig. Då kan jag bestämma mer själv.  Men jag känner samtidigt att jag inte vill lämna pappa ensam med ännu en sorg.

 

Jag känner att jag ännu inte kan tala om för honom att jag fått ett jobb på en pup i Dublin, Irlands huvudstad, och börjar efter nyåret, den 3 januari. Tids nog MÅSTE jag såklart berätta. Men att ha båda hans döttrar utomlands...  Men Irland ligger dock inte så långt bort som Nya Zeeland...  Jag kommer ju att kunna åka till Sverige ibland. Jag vill egentligen bli flygvärdinna, men jag kommer ju att få bra utbildning i engelska och jag är dock ändå bara 18 när jag börjar det här jobbet.


Julafton 1988... Jag firar jul ensam med pappa och det var i början av oktober jag bestämde mig för att berätta att jag skulle flytta till Irland. Pappa blir leldsen, något jag faktiskt ändå hade väntat mig, men han sa också att han är så stolt över mig, att jag är företagsam. 

 

Han tycker att det är tråkigt att det har blivit som det blivit, men ändå tacksam för att han och jag fick upp ögonen så pass tidigt och inte fått barn med våra respektive. Ja, det måste jag ju ändå hålla med om.



Slut

 
What do you want to do ?
New mail

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< December 2019 >>>

Kategorier

Vädret i Stockholm

Väder Stockholm

Senaste inläggen

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Regler för bloggen

1. Gör inte reklam för din egen blogg/tävlingar (om Du inte finns i min "länklista!

 

2. Skriv inga negativa/elaka kommentarer.

 

3. Var inte anonym (använd en fungerande adress/länk).

Skriv gärna något trevligt här

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards