Alla inlägg under oktober 2011

Av Ms. W - 31 oktober 2011 11:35

Nu är vi ju inne i 2011 och på väg mot 2012.  Innan vi gick in i år 2000 eLLer var precis i början av året talades det ju om vad året skulle heta.  Jag hör till dem som säger tjugohundra... Det är mest logiskt istället för tvåtusen... Ingen sa väl ettusenniohundrainittionio om 1999. ALLA sa väl nittonhundranittionio.  Tjugohundra är en rekommendation från Svenska Akademien.


Sedan igår har vi NORMALTID igen, men det kallas ibland (felaktigt) för VINTERTID!!!  Det gjordes ju ett försök med sommartid redan 1916 i Sverige men det blev inte så populärt.  Sedan skulle det dröja ända till 1980 och vi har haft det sedan dess, numera från sista söndagen i mars till sista söndagen i oktober.


Då vi hade NORMALTID hela året tidigare skulle det ju kännas helt galet att hos oss se t.ex juli som "vinter"...

Av Ms. W - 30 oktober 2011 14:02

Igår skrev 47 000 (tror jag) Det nya Högskoleprovet.  Det lär nu läggas mer tonvikt vid matematik och logiskt tänkande än vid ordförståelse.

Det sägs bli rättvisare men det kan jag faktiskt inte riktigt hålla med om, tvärtom.

Tycker också att det är för stor "fixering" vid höga betyg mer allmänt.  Det krävs ju höga betyg för att kunna läsa till t.ex läkare och psykolog.  Men en person som inte har så höga betyg men vill bli något av detta kan vara mycket förstående och medkännande. Men en person med toppbetyg kanske INTE är det.  Det är ju inte så svårt att förstå vem man i så fall vill träffa!!!

Av Ms. W - 28 oktober 2011 09:57

...önskar jag nu alla som läser den här bloggen.  Det går rätt så trögt att ta sig någonstans på Bloggplatsen just nu, speciellt om det också finns bilder i bloggen/inlägget.  Hoppas att det fixar till sig snart.


Om allt går som det ska, kommer jag inte att vara hemma på några dagar.  Kommer visserligen att ha tillgång till en dator med Internetuppkoppling, men vi får se hur det blir med tid och annat.


Har lyckats komma in på några bloggar här på Bloggplatsen och önskat "Trevlig helg".  Någonstans har jag gjort det 2 gånger också, men bättre det än INGEN gång då!!!

Av Ms. W - 27 oktober 2011 22:23

...genomgår ju en större (i ordets rätta bemärkelse... ) nu.  Har ju funderat på om "segheten" hänger samman med det. Men så läser jag i Kvasthildas blogg och tror att det faktiskt kan bero på detta. Kanske det delvis beor på det att mina inställningar som färger och typsnitt har ändrats också. Men vi får ju alla hoppas och tro på att det snart kommer att ordna sig.

Av Ms. W - 27 oktober 2011 11:05
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Ms. W - 26 oktober 2011 18:24

Så heter boken jag började läsa igår kväll.


Beskrivning:

En skakande svensk historia.


Det här är 14-åriga Tessans egna historia. Hon lever ett välanpassat liv i en mellansvensk stad, med mamma, pappa och syskon. I skolan går det bra och hon älskar stunderna hon tillbringar i stallet.


Men så en kväll raseras allt. På väg hem från stallet blir hon våldtagen av en jämnårig kille. Chockad tar hon sig hem men berättar aldrig för någon om vad som hänt. I stället tar Tessan på sig all skuld för våldtäkten och mår allt sämre.


När en kompis föreslår att de ska sälja sex via nätet för att tjäna snabba pengar tvekar hon inte. Tessan dras in i en ond cirkel av självförnedring och prostitution i jakt på bekräftelse. Genom att sälja sin kropp gång på gång straffar hon sig själv och försöker ta kontroll över situationen. Men snart inser Tessan att hon inte längre har makten över sitt liv. Till slut får hon inte ens betalt av de män som regelbundet ringer och kräver att få utnyttja henne. När hon byter skola för att komma ifrån dem hittar de henne och övergreppen fortsätter. Hennes omgivning märker inte vad som händer. Finns det ingen väg ut ur helvetet?


14 år till salu är en viktig och angelägen bok. Det som hände Tessan kan hända vem som helst. I hennes värld fanns inga missförhållanden innan allt gick snett.


"Detta är den skitjobbiga sanna historien om en helt vanlig svensk 14-åring som prostituerar sig på nätet. Drabbande, gripande och skakande."


Amelia


"Årets viktigaste bok!"


Lina Forss, författare till Vildängel och Hallonbäcken


"Det är en gripande, stark och förfärlig berättelse som journalisten Caroline Engvall ger oss."


Dagen

Av Ms. W - 25 oktober 2011 15:25

...eftersom mina inställningar som färger och typsnitt ändras hela tiden.  Höll på och ändrade en presentationsbild i min första och största sorts "huvudblogg".  Då försvinner min header och lägger sig som en presentationsbild istället... Det har hänt förut också men inte med den här datorn vad jag vet. Igår hände det minst fyra gånger i den här bloggen att inställningarna försvinner.


Fick ett meddelande idag från support om att gå in på en länk och där står information om min webbläsare.


Jag orkar inte med detta strul något mer, tar alldeles för mycket tid av mig, tid som jag vill lägga på annat. Tappar ju också inspirationen!!!


Har ju haft dessa problem tidigare MEN INTE MED DEN HÄR DATORN!!!  I början av november har jag haft den i 1 år.

Har nu sett att det strulade så här i mitten av september också och då skulle jag publicera en ny presentationsbild.  Så jag TROR inte att det händer när jag enbart skriver text.

Av Ms. W - 24 oktober 2011 14:23

Jag har inte gjort något alls - ändå ändras alla mina inställningar som t.ex färg och typsnitt. Har inte tiiiid med detta tjafs gång på gång!!!!!! Skulle barta redigera och publicera en ny header...


Nu har det hänt IGEN och JAG HAR INTE KLICKAT PÅ ÅTERSTÄLL STANDARDUTSEENDE!!!!  Det har hänt tidigare flera gånger också. Det är så tidsödande att göra om allt som jag själv tycker har gjort så fint.


Har fått ett svar: "Det verkar som att det är något fel som drabbar användare som kör Safari på Mac, stämmer det i ditt fall",  Men jag har ju en PC med Windows 7.  Tror nog att det är den 9 november som jag har haft den här datorn i ett år men tror nog att det hände med förra datorn också.  Då hade jag en PC med Windows XP.


Har ev. tänkt skaffa en bärbar Mac men det är ju trist närt detta händer.


Snart SLUTAR JAG ATT BLOGGA - DET HAR HÄNT 3 GÅNGER BARA IDAG. DET HÄNDER NÄR JAG HÅLLER PÅ ATT REDIGERA EN HEADER OCH INNAN JAG HAR PUBLICERAT DEN. SÅ OM NI TYCKER ATT MIN BLOGG SER TRÅKIG OCH FÄRGLÖS UT SÅ VET NI VARFÖR!!! DET ÄR INGET JAG GÖR ÅTERSTÄLLER INTE NÅGOT STANDARDUTSEENDE!!! DETTA ÄR JU SJUKT IRRITERANDE OCH JAG HAR LIKSOM INTE TIIIID!!!!


... Nu har också min header försvunnit!!!


Det tycks ju vara helt omöjligt idag, det har nu hänt FYRA GÅNGER OCH DET ÄR NÄR JAG SKA GÖRA NÅGOT MED EN HEADER!!!/


Om det händer någon enstaka gång kan jag ju (förstås) tänka att jag har kommit åt någon knapp men knappast fyra gåner. klantig är jag faktiskt INTE!!!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Kategorier

Vädret i Stockholm

Väder Stockholm

Senaste inläggen

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Regler för bloggen

1. Gör inte reklam för din egen blogg/tävlingar (om Du inte finns i min "länklista!

 

2. Skriv inga negativa/elaka kommentarer.

 

3. Var inte anonym (använd en fungerande adress/länk).

Skriv gärna något trevligt här

Bloggar


Skapa flashcards