Alla inlägg under september 2011

Av Ms. W - 29 september 2011 11:03

Pappa och jag brukar ju "diskutera språk" och eventuella felaktigheter ibland också.  Självklart kan vi säga fel emellanåt också men även om det knappast kan missförstås låter det väl ändå lite komiskt när man ställer en fråga t.ex "Var finns stövlarna?" och svaret blir "De ligger i bakluckan"...  Vad som menas är ju (förstås) att de ligger i bagageutrymmet, alt. kofferten.  Men att säga "bakluckan" låter väl (kanske) lite mer bekvämt, enklare på något sätt. 


Men att få in något (t.ex. stövlar) i bakluckan låter väl (trots allt) riktigt komplicerat, hahaha...

Av Ms. W - 28 september 2011 19:49

Så heter den bok (som pocket) som jag nu ska börja läsa. Det är Karin Alvtegen som har skrivit den.


Så här står det på Adlibris:


"Beskrivning:


Helena uppfyller en gammal dröm när hon och hennes man köper en

liten gård i Norrland för att driva hotell. Men äktenskapet knakar i fogarna och snart är skilsmässan ett faktum. Kvar står Helena med hotellet, en förlorad tillvaro och en olycklig tonårsdotter.


Finansmannen Anders karriär har varit framgångsrik. Men i takt med att pengarna har strömmat in har tillvaron känts alltmer meningslös. På en raksträcka i Norrland utmanar han ödet, blundar och gasar och tänker att nu får det gå som det vill. Han vaknar upp på sjukhus. Efter sjukhusvistelsen tar han in på ett litet hotell i en norrländsk by. Där möter han Helena.


I byn bor också den gamle Verner. Han lever utanför gemenskapen och uppfattas som en kuf. Ändå blir det han som får Helena och Anders att inse att det som de försöker förtränga i sina liv i stället kan ge dem kraft att bryta gamla tankemönster och gå vidare.


Med säker hand, stark psykologisk laddning och en osviklig känsla för att blottlägga det djupt mänskliga, skildrar här Karin Alvtegen relationer, sorg, konflikträdsla, fördomar och kärlek."

Av Ms. W - 27 september 2011 11:41

Under den här kategorin kommer jag att skriva om en del som jag upplever som lite galet i grammatiken./ Nu tänker jag skriva om var och vart.

-------------------------------------------------------------------------------


Jag har märkt, både bland mycket unga och äldre, att man blandar ihop var och vart.


Jag tycker att det "skär sig" när jag ser meningar som "Vart bor du?" Det ska heta "Var bor du?" då "Var" talar om befintlighet, var man är någonstans. "Vart" talar om riktningen, t.ex "Vart ska du åka?" Då kan svaret t.ex bli "Till Australien".


Om man däremot frågar någon "Var bor du?" kan svaret kanske bli "I Malmö", där har personen alltså sin fasta adress. 

Av Ms. W - 26 september 2011 18:39
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Ms. W - 26 september 2011 15:11

...har jag tyvärr inte kunnat njuta av på ett bra tag.  Här har jag gjort en skapelse i Phtoshop (version SC5.1)



 

Av Ms. W - 26 september 2011 13:23

...(som jag vill kalla den) fotade jag med en liten digitalkamera i en rabatt hos mina föräldrar i slutet av april förra året.  (Vi vet inte hur den och flera andra balkansippor har hamnat där faktiskt.).  Nu har jag lekt lite i Photoshop.



 

Av Ms. W - 26 september 2011 10:05

Jag har fått ett antal mail, bl.a ett där det står att de fortfarande väntar på bekräftelse för betalning av hyrbil. Jag kanske gjorde fel som svarade, men jag skrev med stora bokstäver "JAG SKA INTE HA NÅGON HYRBIL!!! NÅGON ANNAN MÅSTE HA SKICKAT DET."


Mailet lyder:


 "Vi saknar fortfarande din bekräftelse ang. betalning av hyrbil av märket


FIAT 500.


För din information kan du få en hyrbil av märket FIAT 500, plus bensin i ett HELT ÅR.



Vill du detta är det viktigt att du fyller i frågeformuläret samt anger din adress: "


Tror att jag har lärt mig detta, att det är en adress som de vill ha och sedan "plågar" de mig med ÄNNU mer "erbjudanden"!!!

Av Ms. W - 25 september 2011 16:49

...fotade jag förra året med en liten digitalkamera. Nu har jag jobbat lite med den i Photoshop.



 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< September 2011 >>>

Kategorier

Vädret i Stockholm

Väder Stockholm

Senaste inläggen

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Regler för bloggen

1. Gör inte reklam för din egen blogg/tävlingar (om Du inte finns i min "länklista!

 

2. Skriv inga negativa/elaka kommentarer.

 

3. Var inte anonym (använd en fungerande adress/länk).

Skriv gärna något trevligt här

Bloggar


Skapa flashcards