Alla inlägg under november 2011

Av Ms. W - 30 november 2011 14:51

...som kom i söndags kväll är nu helt borta.  Det regnade på morgonen idag och på eftermiddagen har det varit +6-7 grader och en del sol.

Av Ms. W - 28 november 2011 18:14

Har varit hos mina föräldrar och omkring kl. 19 igår talade mamma om att det snöade ymnigt. INTE kul alls även om det i och för sig blir ljusare mitt i allt det mörka.  Just nu är det omkring 0 grader där jag bor..  Ihåt var det upp mot +9 och regn till och från.


Tog de här bilderna från föräldrarnas hus idag på förmiddagen.  Kameran jag anände var min systemkamera, Nikon D40X.


 


 


   

Av Ms. W - 25 november 2011 12:17

Häromdagen när jag var och handlade på Hemköp köpte jag bl.a tre färdigrätter (kan vara bra att ta till ibland när man har lite bråttom).  Nu verkar det som att jag tyvärr måste slänga en av dem, eftersom den bara är för micro och någon sådan har jag inte och tänker inte heller skaffa någon.  Mina föräldrar har aldrig haft någon heller. Det står på engelska att det är en begränsad utgåva. Det känns INTE bra att behöva slänga denna.  Ofta brukar ju mat av det här slaget vara för BÅDE vanlig ugn och micro, inte bara för micro.  Tycker annars att maträtten, skivad fläskytterfilé, låter riktigt god.  Kan inte hjälpa att jag faktiskt känner mig "lite lurad", "snuvad på konfekten" (även om det väl inte direkt handlar om någon komfekt precis...).  Man ska då ha koll på allt!!!


Det finns säkert både för- och nackdelar med en micro men den ska ju stå någonstans också...

Av Ms. W - 24 november 2011 21:47

Jag har precis läst klart en bok om en ung flicka som lever under gatan, i Stockholms tunnelsystem.  Nu har jag börjat läsa boken "Flickan i floden". av Stephen Booth.


Beskrivning:

Tät intrig och pulserande spänning i genuint brittiska miljöer

Det är maj månad och värmebölja i Derbyshire. När kriminalinspektör Ben Cooper tar en löprunda utmed floden hör han plötsligt skrik, en liten flicka har hittats drunknad i vattnet. Hon hette Emily Nield och blev åtta år gammal. Enligt föräldrarna sprang hon ut i floden efter en hund och råkade halka på några stenar. Hon har ett sår i pannan som kan ha uppstått då hon föll. Ben grips dock av känslan att något helt annat kan ha hänt. En polisutredning inleds och det dröjer inte länge förrän man gör ett makabert fynd vid en annan del av floden. De båda händelserna har ett oroväckande samband ...


Under tiden är Diane Fry, Bens kollega, mitt uppe i en personlig kris. När hon några år tidigare arbetade inom Birminghampolisen utsattes hon för en ovanligt rå gruppvåldtäkt. Diane har aldrig kommit över händelsen och det börjar märkas i hennes arbete. Gärningsmännen är fortfarande på fri fot, men nu har DNA-spår kunnat kopplas till två bestämda personer. För att hjälpa Diane att ta sig ur krisen beordras hon av sin chef att delta i Birminghampolisens utredning. Varken Diane eller hennes överordnade anar att detta kommer att leda i helt oväntad riktning - rakt mot Dianes eget smärtsamma förflutna.


Den här gången får parhästarna Fry och Cooper driva två olika polisutredningar som löper parallellt men som har vissa gemensamma nämnare. Spänningen stegras då intrigen tätnar och mord, svek och skamfyllda familjehemligheter sakta nystas upp. Än en gång har Stephen Boots skapat en kriminalroman med skickligt sammanvävd handling och thrillerns obevekliga grepp om läsaren.

"Cooper och Fry är och förblir en bra deckarserie." Sydsvenskan

Av Ms. W - 22 november 2011 16:13

Visst förstår man vad som menas men det är vanligt att säga "Vi syns!" istället för "Vi ses!"  På en kurs i svenska i ett sammanhang i början av 90-talet tog vår lärare (en kvinna) upp detta och sa "Det är klart att vi syns, vi är väl inte osynliga"  (Tror knappast att det handlade om en mörk kväll i t.ex november eller december och någon är mörkklädd och utan reflexer!!!

Av Ms. W - 22 november 2011 11:18

Jag har ju skrivit lite om dialekter här i bloggen tidigare. Enligt tablån kommer det att vara kvällens ämne i "Karlavagnen":


"I Sverige låter vi på många olika sätt. Skåningar på sitt, tornedalingar på
sitt, göteborgare på sitt. I dialektinsamlingsprojektet SweDia finns nu 100
olika svenska dialekter samlade. Men samtidigt utjämnas dialekterna allt
mer.


Vad betyder din dialekt för dig? Är den en del av din personlighet som
du gärna odlar och bevarar? Eller skäms du för din dialekt och har gjort vad du
kunnat för att få den att försvinna? Är vissa dialekter mer populära än andra?
Uppfattas man olika beroende på vilken dialekt man har? Hur uppfattar du som
flyttat till Sverige de olika dialekterna?

Ring till värmlänningen  Kjell Peder Johanson i Luleå 099-110 80
eller mejla karlavagnen@sverigesradio.se! Låt
oss höra din dialekt och berätta om ditt förhållande till den!
Programmet  börjar 21.45."



Av Ms. W - 21 november 2011 10:13

Har precis startat en ny omröstning och hoppas få en del röster här.  Det finns säkert massor av andra titlar och kanske jag kommer på någon/några allteftersom, men kanske det får duga så länge. För om jag lägger in någon ny vid ett senare tillfälle kanske någon (eventuellt) har röstat men skulle vilja på någon annan istället. Det kan ju vara lite tokigt om man säger så...


---  Nu när jag har fått en röst kommer jag att låta det vara så här./Några av titlarna som är på förslag här kan(ske) ses som "något provokativa" men det är liksom meningen det!!!  Det kan finnas möjlighet till en bra story, ett riktigt drama!!!

Av Ms. W - 19 november 2011 16:16

Med tanke på att jag har den här kategorin "Språkpolisen" kommer jag att ta upp en och annan felaktighet ibland.  Jag har aldrig påstått att jag själv aldrig säger fel men jag försöker ändå att uttrycka mig korrekt i tal och skrift, ja, så gott det går...

Det heter t.ex "Tiden stod still", men även om man säkert kan säga "stog" (kanske i vissa dialekter) är det ändå viktigt att veta att det heter "stod", INTE "stog"!!!  När det gäller vissa dialekter kan man ju säga på ett sätt men ändå skriva helt korrekt. DÅ blir väl alla nöjda!!!

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Kategorier

Vädret i Stockholm

Väder Stockholm

Senaste inläggen

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Regler för bloggen

1. Gör inte reklam för din egen blogg/tävlingar (om Du inte finns i min "länklista!

 

2. Skriv inga negativa/elaka kommentarer.

 

3. Var inte anonym (använd en fungerande adress/länk).

Skriv gärna något trevligt här

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards