Alla inlägg under februari 2012

Av Ms. W - 29 februari 2012 20:47

...är det väl att deltaga i matlagningsprogrammet "Halv åtta hos mig".  För tänk om det bara blir pannkaka av alltihop...?!  

Av Ms. W - 29 februari 2012 17:50
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Ms. W - 29 februari 2012 11:29

Det här datumet infaller ju bara vart fjärde år och i år, just idag är ett sådant.  Kallas för Skottdagen men den dagen inföll väl den 24/2 tidigare om jag inte minns fel.


Det är nu omkring halvklart och+6-7 grader.

Har lite att pyssla med nu men jag hoppas kunna skriva mer under dagen.

Har också sett att jag har gått ner mer i vikt - känner mig riktigt "peppad".  Beroende på vad och när jag har ätit kan jag gå upp lite ibland men trenden är ändå nedåtgående.


Vore ju skoj om jag fick fler röster i min lilla omröstning här intill.

Av Ms. W - 23 februari 2012 11:07

...heter boken som jag började på igår kväll.  Med tanke på att andra kan vilja läsa boken "Kommer aldrig mer igen" talar jag inte om hur den slutar, men oväntat var det trots allt...


Så här står det om "Kvinnan i rummet" på Adlibris:


Beskrivning:

En vacker vinterdag 2002 försvinner den unga och lovande politikern Merete Lynggaard spårlöst. Medierna kastar sig över fallet och börjar spekulera vilt om allt ifrån självmord och mord till kidnappning och frivilligt försvinnande. Polisen inleder snart en stor utredning men den blir resultatlös. Merete är som uppslukad av jorden.


Samtidigt är kriminalinspektör Carl Mørck tillbaka på jobbet efter en traumatisk händelse där han och två kollegor blivit nedskjutna. Ena kollegan dog och den andre är förlamad. Carl är fysiskt oskadd men plågas av djupa skuldkänslor gentemot sina kollegor.


När Carl Mørck så småningom får ansvaret för utredningen av Merete Lynggaards försvinnande börjar det hända saker. Snart är Mørck och hans assistent Hafez el-Assad en hänsynslös förbrytare på spåren. Frågan är om de hittar galningen innan det är för sent?


"En strålande porträtt av en stark kvinna som befinner sig i en minst sagt extrem situation. Jussi Adler-Olsens första bok om Avdelning Q är precis så bra som jag hoppades."


- Kristianstadsbladet


"En bubblande energisk och spännande deckare om en osedvanligt rolig polis."


- Dagens Nyheter


"Jussi Adler-Olsens böcker om polisen Carl Mørck är en liten sensation enligt mig. Sammantaget är det nog det mest spännande jag läst på länge. Adler-Olsen kommer att bli en skräll, även utanför de skandinaviska länderna, och kommer därför också bidra till att öka intresset ännu mer för deckarförfattare från våra nordliga länder."


- Västerbottens Folkblad


"Denna roman bjuder på en välberättad och intrikat historia, ett lovande persongalleri och en snustorr humor. Den både lovar och håller."


- Jönköpings-Posten


"Avdelning Q är definitivt en trevlig bekantskap, och håller de två följande delarna av serien samma klass som "Kvinnan i rummet" har vi en storartad läsupplevelse att se fram emot."


- Sydsvenskan

Av Ms. W - 23 februari 2012 10:23

...föddes i natt. Så Stort Grattis till vår Kronprinsessa Victoria och Prins Daniel som nu har blivit föräldrar.  Men även till Kungen och Drottningen som har blivit mormor och morfar och till Prins Philip och Prinsessan Madeleine som har blivit morbror och moster.  Sist men inte minst, Prins Daniels föräldrar Olle och Ewa Westling som har blivit farfar och farmor till den lilla flickan.


Jag och mina föräldrar har gissat lite vad det skulle bli och när jag frågade mamma sa hon att hon tror på en flicka och jag kände också så.

Ska bli intressant att höra vad hon kommer att få för namn!

Av Ms. W - 22 februari 2012 16:58

Det är uttryck som jag tycker stämmer bra in på den här boken.  Har inte läst klart den än men snart så... Kanske idag?  Håller själv på att fundera på något liknande, något riktigt, riktigt läskigt faktiskt.  Men det lär nog dröja lite, i alla fall några veckor innan den finns på pränt.  Vill avsluta några berättelser först för att helt kunna koncentrera mig på en ny igen,

Av Ms. W - 22 februari 2012 10:35

Visst har det skrivits om en del negativt som händer i Malmö och självklart ska vi inte ignorera detta eller "sopa under mattan".  Men det är ändå (eller kanske just därför) viktigt att fokusera på sådant som är positivt och bra. För självklart finns sådant också.


På lördag blir det direktsänd deltävling i Melodifestivalen. Förhoppningsvis kommer ett och annat positivt bidrag med också, men annars är det ju positivt med musik i sig.

Från måndag i nästa vecka t.o.m torsdag bjuder t.ex fyra Malmökockar på mat i "Halv åtta hos mig".


I SVT 2 kl. 20.30 på onsdag sänds "Hjärtat av Rosengård".  It´TV-guiden står "Många förknippar Malmös stadsdel Rosengård med två saker; platsen där Zlatan växte upp samt bråk, kaos och osäkerhet.  Regissörerna Mattias Ekstrand och Daniel Vergara vill visa en annan, sannare, bild av en hoppfull stadsdel.


På onsdagar kl. 21 sänds "Den sjungande trappuppgången".  Körledaren Lena Ekman Frisk vill samla 40 personer i stadsdelen Lindängen för att 13 veckor senare (tror jag) sjunga med Malmö symfoniorkester i Malmö konserthus.



Av Ms. W - 20 februari 2012 12:58

...Så heter den pocket som jag började läsa igår kväll.


Kopierat från Adlibris:


"Beskrivning:

Mike Zetterberg bor med sin hustru Ylva och deras dotter i en villa strax utanför Helsingborg. En fredagskväll kommer inte Ylva hem som väntat efter jobbet. Först tänker Mike att hon tar ett glas vin med sina jobbarkompis men när hon fortfarande inte kommit hem nästa morgon blir Mike förbannad. Hela dagen går utan ett ljud från Ylva och så småningom inser Mike att någonting måste ha hänt henne. När han till slut anmäler sin hustru försvunnen riktas misstankarna snart mot honom själv. Vad ingen vet är att Ylva fortfarande är i livet, och hon befinner sig bara ett stenkast från sitt eget hem.


Hans Koppel är den pseudonym Petter Lidbeck använder sig av när han skriver för vuxna. Kommer aldrig mer igen är redan såld till 10 länder. Filmrättigheterna såldes också direkt.


"Jag kommer att tänka på Hitchcocks djävulskt effektiva paranoia-filmer"


Helsingborgs Dagblad


"Det är spännande från första till sista sidan. Författaren bygger upp en infernalisk och nagelbitande dramatik."


DAST Magazine


"En tät liten thriller av den gastkramande arten och med en oväntad upplösning"


BTJ


"Jävligt läskigt, men bra!"


Moa Herngren, YourLife


"En bra svensk spänningsroman"


Boktoka


"Ibland tror jag att Hans Koppel är gud"


Lina Forss, YourLife"

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Kategorier

Vädret i Stockholm

Väder Stockholm

Senaste inläggen

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Regler för bloggen

1. Gör inte reklam för din egen blogg/tävlingar (om Du inte finns i min "länklista!

 

2. Skriv inga negativa/elaka kommentarer.

 

3. Var inte anonym (använd en fungerande adress/länk).

Skriv gärna något trevligt här

Bloggar


Skapa flashcards