Direktlänk till inlägg 4 juni 2018

Min resa till Down Under 24 mars-12 april 2018

Av Ms. W - 4 juni 2018 16:04

 24 mars: Börjar dagen kl. 6. Kläderna har jag lagt fram, kollat allt i den gröna resväskan, kabinväskan m.m Passet finns med. Hur många gånger har jag kollat? Pengar?  Tänker inte rota i resväskan nåt mer före Arlanda i alla fall, möjligen något litet i kabinväskan då…


Fina vännen M. och maken B. ska komma runt kl. 10.  M. tar med sig min gröna resväska, När vi sedan börjar närma oss Arlanda och de första skyltarna dyker upp, omkring kl. 12:50, kommer det tårar i mina ögon och det känns som att jag ska börja gråta. Glädjetårar och allt känns så otroligt spännande.


På Arlanda hör jag en kille säga ”Australien”, går fram till honom sedan, men han ska inte med på någon rundresa, ska till Brisbane.

Men ser lite senare en man och en kvinna, som står vid en automat och får den inte riktigt att fungera. Jag ser att kvinnan håller i ett papper med Tema på. Visar sig sedan att de ska vara med på samma rundresa som jag. (Nu vet jag ju att dessa två är J. och I. från Eskilstuna).

Känns så skönt att redan nu har träffat några från samma grupp. Vi går sedan tillsammans och flighten till Helsingfors går så bra (Finnair). Sitter sedan där en stund innan och hade suttit med fler från gruppen på flyget hit. Tar först foton på Arlanda och sedan lite på flygplatsen i Helsingfors.

En man, som står lite snett framför mig, säger i ett sammanhang att det är nåt i luften. Då kan jag inte hålla mig utan säger att det passar ju bra att säga på en flygplats…

Känns så bra att ha kommit så här pass långt nu.


25 mars: Flyger hela natten (med Finnair). När vi landar i Singapore, har jag inte sovit på mer än ett dygn.  Vi går ut och äter och dricker lite på kvällen, sex personer sammanlagt.


26 mars. I Singapore.  Stadsrundtur. Fotar som vanligt en del.

27 mars:  Kommer till Australien (Brisbane) på morgonen. (Flugit med Qantas).

Blir lite stressigt i inrikeshallen. Går åt fel håll + glömmer min lilla kamera i en plastkorg. Men en kvinna i personalen kommer med den.

28 mars: Katamaran till Stora Barriärrevet. Badade lite i +28–29 graders vatten. Vid ön Michaelmas Cay.

29 mars: Regnskog; Åkt linbana både upp och ner.

30 mars: Flyg med Qantas till Ayers Rock/Uluru. Fotar i solnedgången.


Kata Tjuta/Olgabergen.


Picknick utomhus. Nästan fullmåne. Den fina reseledaren M. till höger om mig. Plötsligt får jag en köttbit i halsen och kan inte andas. En kille som väl håller på med maten dunkar mig i ryggen, men det släpper inte riktigt. Men hur det nu blir, gör M. helt rätt och krisen är över. Trodde på fullt allvar att jag skulle dö där och då!!!

31 mars: Fotar i soluppgången vid Uluru.

Buss till Alice Springs.  Fint hotell Hilton. Solnedgång i Alice Springs.


1 april: Klockan är strax 13:30. Ombord på QF 722; Qantas. På väg till Adelaide, South Australias huvudstad. Är så lycklig.

Liten rundtur i Adelaide.  Kommer till hotellet cirka kl. 17.

2 april: Vinprovning i Jacob´s Creek och Barossa Valley. God lunch; forell som förrätt och bl.a risotto som huvudrätt.

3 april: När vi åker buss till färjeterminalen ser jag många vallabyer och kängurur.  Börjar gråta över allt jag får se. Lämnar fastlandet runt kl. 9:40-45 minuter med färja. På väg till Kangaroo Island.

Charmigt hotell. Havsutsikt.

Sett vilda kängurur, koalor, sjölejon, gultofskakaduor, en ödla, en svart tigerorm, en havsörn m.m


4 april: Ser bl.a en koloni australiska sjölejon vid Seal Bay.

5 april: Flyg till Melbourne. På kvällen middag på en spårvagn. Åker också omkring och det blir ”Melbourne by night”. Reseledaren sitter mitt emot mig.


6 april: Vi upptäcker Melbourne från bussen. Ser bl.a fina katedraler.

7 april. Ledig dag i Melbourne.


8 april: Sightseeing i Sydney.


9 april: Ledig dag i Sydney.


10 april: Flyg från Sydney till Dubai med en stor Airbus från Emirates.


11 april: Stadsrundtur i Dubai. Lite Tusen och en natt över det hela. Får disponera ett rum (121) över dagen till kl. 18 innan det bär av hemåt.


12 april: Hemresa till Arlanda via London Heathrow. (Planerad avgång 2:30 till London). Flugit med British Airways.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ms. W - Lördag 13 april 22:00

...har jag nu börjat lyssna på./en dödsdömde mördaren Melvin Mars räknar ner timmarna till sin avrättning för det våldsamma mordet på sina föräldrar tjugo år tidigare, när han plötsligt beviljas ett oväntat uppskov. En annan man har erkänt brottet.Am...

Av Ms. W - Fredag 22 mars 19:01

...har jag nu börjat lyssna på./Välj inläsare! Jakten på Amos Decker, som är den första delen i Baldaccis serie om Amos Decker, finns även inläst av Dan Kandell.AMOS DECKER är en före detta NHL-spelare som sadlat om till polis. Fotbollskarriären avsl...

Av Ms. W - Onsdag 6 mars 22:45

... har jag nu börjat läsa./ Äntligen! Kritikerrosade och Augustprisnominerade Karin Smirnoff tar över stafettpinnen i Millennium-serien. Bortom medias spotlight försiggår en rovdrift i Norrland, dagens vilda västern där rika storföretag inte sky...

Av Ms. W - Lördag 24 feb 21:31

...har jag nu börjat lyssna på./ Kommer agent Travis Devine bli fri från skuld?Travis Devine har blivit tvångsvärvad till en specialenhet inom Homeland Security. Gemensamt för säkerhetsagenterna inom den hemliga enheten är att de alla gjort sig sky...

Av Ms. W - Lördag 3 feb 23:12

... har jag nu börjat läsa./1945. Två unga män tar sig ner i en övergiven gruva, men bara en av dem kommer att återse dagens ljus. Mannen som snart ska dö bär på en förödande hemlighet.   I nutid hittas ett dött spädbarn i en mosse i Hällefors no...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Kategorier

Vädret i Stockholm

Väder Stockholm

Senaste inläggen

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Regler för bloggen

1. Gör inte reklam för din egen blogg/tävlingar (om Du inte finns i min "länklista!

 

2. Skriv inga negativa/elaka kommentarer.

 

3. Var inte anonym (använd en fungerande adress/länk).

Skriv gärna något trevligt här

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards