Alla inlägg den 15 november 2011

Av Ms. W - 15 november 2011 17:45

...kan i vissa dialekter vara något som man säger första gången man ser någon.  För några år sedan i Bingolotto (kan vara då Lasse Kronér var programledare) sa någon "Hejdå" på en gång och han blev verkligen helt ställt då. Personen som ringde var ev. från Gävleborgs län.

Av Ms. W - 15 november 2011 16:25

...och således också "felsägningar" är viktigt men det handlar ju förstås också om sammanhang.  Det kan ju också till viss del vara så att mina nästan två decennier i Stockholm då jag hörde "rikssvernska" hela dagarna gör att jag "snappar upp" sådant som kan låta tokigt på ett helt annat sätt. "Tjocka l" är borta ur mitt tal numera.  Det är verkligen inte så at jag vill vara "förnäm" på något sätt men min "spåkkänsla" har nog förändrats.


Men nu vill jag helst slippa "diskutera" sådant som "Var?" och "Vart?" i fortsättningen då alla tyvärr inte kan eller vill ta till sig det jag vill ha sagt.

Observera att det här inlägget enbart är informerande.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Kategorier

Vädret i Stockholm

Väder Stockholm

Senaste inläggen

Tidigare år

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Regler för bloggen

1. Gör inte reklam för din egen blogg/tävlingar (om Du inte finns i min "länklista!

 

2. Skriv inga negativa/elaka kommentarer.

 

3. Var inte anonym (använd en fungerande adress/länk).

Skriv gärna något trevligt här

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards